Audity sociálních služeb

Mohou mít různé zaměření, rozsah a průběh, ale vždy:

zkoumáme fungování služby z více pohledů
formulujeme zhodnocení a doporučení

Varianty auditů sociálních služeb

Dílčí audit

Zhodnotíme dílčí aspekty řízení a poskytování sociální služby. Může jít o vybraná kritéria standardů kvality, procesy v životě služby, naplnění potřeb klientů, ústavní prvky v zařízení apod.

Pomůže Vám to, když sami vnímáte nějakou obtíž, komplikovanost, zastaralost nebo potřebu posunout řízení kvality vpřed v konkrétní oblasti.

:: 1-denní setkání (i déle podle rozsahu aspektů)

:: studium vybraných podkladů předem

:: dotazování a pozorování v místě poskytování služby

:: auditní zpráva s doporučeními ke zlepšení vybraných aspektů řízení a poskytování služby

Zaměřujeme se např. na tyto aspekty:

  • naplnění kritérií standardů kvality v běžné praxi a vnitřních pravidlech poskytované sociální služby
  • systém řízení kvality sociální služby v organizaci (kontrola, hodnocení a zvyšování kvality)
  • naplňování potřeb klientů služby v oblastech komplexu životních potřeb, sociálního začlenění apod.
  • způsob řízení a provádění individuální potřebné podpory naplňování potřeb klientů služby
  • přítomnost institucionálních (ústavních) prvků v pobytových službách apod.

Komplexní audit kvality

Zhodnotíme všechny aspekty aktuálně platných a legislativou daných Standardů kvality sociálních služeb, vč. těch nejdůležitějších zákonných povinností. 

Pomůže Vám to, když potřebujete předložit nebo zachytit, zda fungování sociální služby splňuje minimální legislativní požadavky.

:: 2-denní setkání

:: studium všech dostupných vnitřních pravidel a vybraných vzorků dokumentace předem

:: dotazování a pozorování na místě v místě poskytování služby

:: auditní zpráva s popisem hodnocení naplňování všech kritérií SQSS a s doporučeními ke zlepšení celkového fungování a dopadu sociální služby

Zaměřujeme se na oblasti dle kritérií Standardů kvality sociálních služeb a zákonných povinností:

  • Srozumitelnost informací o službě
  • Informování zájemců o podmínkách služby
  • Smlouva o poskytnutí sociální služby
  • Plánování poskytování sociální služby
  • Vnitřní pravidla
  • Dokumentace o poskytování sociální služby
  • Zvyšování kvality sociální služby
  • Ochrana práv
  • Uplatňování stížností
  • Personální a organizační zajištění služby
  • Profesní rozvoj zaměstnanců
  • Nouzové a havarijní situace
  • Opatření omezující pohyb osob atd.

Rozvojový audit

Důkladné vtažení vybraných pracovníků týmu poskytujícího sociální službu a managementu organizace do diskuze o poskytování a dopadu sociální služby na klienty, pracovníky i zájmy organizace. A to na základě předchozího auditu kvality nebo procesů.

Pomůže Vám to dostat doporučení z auditu do praxe a života ve službě. Na auditní setkání a zprávu by měly navazovat průběžné konzultace podporující vedoucí i další vybrané pracovníky ve změnách postupů, dokumentů i postojů.

:: 2- nebo spíše 3-denní auditní setkání

:: studium všech dostupných vnitřních pravidel a vybraných vzorků dokumentace předem

:: dotazování, pozorování v místě poskytování služby

:: diskuze s pracovníky nad souvislostmi a možnosti zlepšení praxe (během auditu, na následných konzultacích)

:: auditní zpráva s doporučeními ke zlepšení celkového fungování a dopadu sociální služby 

:: ideálně také následné konzultace s vedoucím služby, sociálním pracovníkem, klíčovými pracovníky popř. dalšími pracovníky, kteří mohou podpořit žádoucí změny (počet konzultací dle potřeb a možností poskytovatele)


Audity sociálních služeb provádíme v týmu auditorů (2-3) dle předem dohodnutého cíle, průběhu a výběru aspektů a kritérií hodnocení, s důrazem na více zdrojů informací o stavu praxe poskytování služeb. A hlavně se snahou podpořit pracovníky účastnící se auditních rozhovorů v tom, aby porozuměli praktickému významu kritérií kvality, svým rolím v poskytování kvalitní sociální služby a možnostem, jak kvalitu svojí prací v týmu a v organizaci zvyšovat.

Ač se audit kvality obvykle zabývá jen vzorky dokumentace, dílčími informacemi od pracovníků a klientů a analyzováním dostupné pozorované praxe, tak právě kombinace zdrojů informací zvyšuje pravděpodobnost objektivity konečného hodnocení služby a vhodnost formulovaných doporučení pro zvýšení kvality a efektivity poskytované služby.


Metody kontroly, hodnocení a podpory zvýšení kvality sociální služby, které používáme

Předem (nebo v místě poskytování služby)

  • Analýza vnitřních pravidel před samotným auditem v místě poskytování služby
  • Analýza dokumentace poskytování služby klientům služby (jednání se zájemci, smlouva, individuální plánování, záznamy a hodnocení poskytování sociální služby)
  • Analýza navazujících dokumentů (evidence zájemců o službu, rozhodnutí o omezené svéprávnosti, plány rizik apod.)

V místě poskytování sociální služby

  • Rozhovory s managementem služby a  pracovníky služby (zjišťování informací o poskytování a řízení služby)
  • Poskytnutí zpětné vazby k uvedenému z hlediska kritérií auditu – kritérií kvality poskytování sociální služby)
  • Rozhovory s vybranými klienty služby
  • Pozorování spolupráce s klienty a prostor pro poskytování služby
  • Pozorování bytí klienta ve službě (aktivity, prožívání, reakce, možnosti apod.)
  • Analýza dalších dokumentů (např. požadovaných v povinnostech poskytovatelů a SQSS)

Následně

  • Sestavení závěrečné auditní zprávy - popis a zhodnocení naplňování daných kritérií, např. v oblastech:
    :: povinností při poskytování služby
    :: povinné dokumentace
    :: způsoby kontroly a hodnocení služby pro zvyšování kvality poskytování sociální služby
    :: management řízení poskytování služby a zavádění změn apod. (dle předem sjednaného účelu auditu)
  • Konzultace s managementem a pracovníky služby k realizaci konkrétních kroků v rámci zvyšování kvality poskytované služby dle doporučení vzešlých z auditu
  • Vzdělávací aktivity (akreditované i neakreditované) zaměřené na dovednosti a postoje nutné pro zavedení změn dle doporučení vzešlých z auditu
  • Supervize (skupinové, individuální) pro podporu pracovníků přímé péče, sociálních pracovníků nebo managementu v přístupu ke klientům i k sobě a své pozici ve službě v souladu s doporučeními vzešlými z auditu

Kontakt pro více informací a kalkulaci ceny zde