Audity sociálních služeb
Mohou mít různé zaměření, rozsah a průběh, ale vždy:
zkoumáme fungování služby z více pohledů
formulujeme zhodnocení a doporučení
Varianty auditů sociálních služeb
Dílčí audit
Zhodnotíme dílčí aspekty řízení a poskytování sociální služby. Může jít o vybraná kritéria standardů kvality, procesy v životě služby, naplnění potřeb klientů, ústavní prvky v zařízení apod.
Pomůže Vám to, když sami vnímáte nějakou obtíž, komplikovanost, zastaralost nebo potřebu posunout řízení kvality vpřed v konkrétní oblasti.
:: 1-denní setkání (i déle podle rozsahu aspektů)
:: studium vybraných podkladů předem
:: dotazování a pozorování v místě poskytování služby
:: auditní zpráva s doporučeními ke zlepšení vybraných aspektů řízení a poskytování služby
Zaměřujeme se např. na tyto aspekty:
- naplnění kritérií standardů kvality v běžné praxi a vnitřních pravidlech poskytované sociální služby
- systém řízení kvality sociální služby v organizaci (kontrola, hodnocení a zvyšování kvality)
- naplňování potřeb klientů služby v oblastech komplexu životních potřeb, sociálního začlenění apod.
- způsob řízení a provádění individuální potřebné podpory naplňování potřeb klientů služby
- přítomnost institucionálních (ústavních) prvků v pobytových službách apod.
Komplexní audit kvality
Zhodnotíme všechny aspekty aktuálně platných a legislativou daných Standardů kvality sociálních služeb, vč. těch nejdůležitějších zákonných povinností.
Pomůže Vám to, když potřebujete předložit nebo zachytit, zda fungování sociální služby splňuje minimální legislativní požadavky.
:: 2-denní setkání
:: studium všech dostupných vnitřních pravidel a vybraných vzorků dokumentace předem
:: dotazování a pozorování na místě v místě poskytování služby
:: auditní zpráva s popisem hodnocení naplňování všech kritérií SQSS a s doporučeními ke zlepšení celkového fungování a dopadu sociální služby
Zaměřujeme se na oblasti dle kritérií Standardů kvality sociálních služeb a zákonných povinností:
- Srozumitelnost informací o službě
- Informování zájemců o podmínkách služby
- Smlouva o poskytnutí sociální služby
- Plánování poskytování sociální služby
- Vnitřní pravidla
- Dokumentace o poskytování sociální služby
- Zvyšování kvality sociální služby
- Ochrana práv
- Uplatňování stížností
- Personální a organizační zajištění služby
- Profesní rozvoj zaměstnanců
- Nouzové a havarijní situace
- Opatření omezující pohyb osob atd.
Rozvojový audit
Důkladné vtažení vybraných pracovníků týmu poskytujícího sociální službu a managementu organizace do diskuze o poskytování a dopadu sociální služby na klienty, pracovníky i zájmy organizace. A to na základě předchozího auditu kvality nebo procesů.
Pomůže Vám to dostat doporučení z auditu do praxe a života ve službě. Na auditní setkání a zprávu by měly navazovat průběžné konzultace podporující vedoucí i další vybrané pracovníky ve změnách postupů, dokumentů i postojů.
:: 2- nebo spíše 3-denní auditní setkání
:: studium všech dostupných vnitřních pravidel a vybraných vzorků dokumentace předem
:: dotazování, pozorování v místě poskytování služby
:: diskuze s pracovníky nad souvislostmi a možnosti zlepšení praxe (během auditu, na následných konzultacích)
:: auditní zpráva s doporučeními ke zlepšení celkového fungování a dopadu sociální služby
:: ideálně také následné konzultace s vedoucím služby, sociálním pracovníkem, klíčovými pracovníky popř. dalšími pracovníky, kteří mohou podpořit žádoucí změny (počet konzultací dle potřeb a možností poskytovatele)
Audity sociálních služeb provádíme v týmu auditorů (2-3) dle předem dohodnutého cíle, průběhu a výběru aspektů a kritérií hodnocení, s důrazem na více zdrojů informací o stavu praxe poskytování služeb. A hlavně se snahou podpořit pracovníky účastnící se auditních rozhovorů v tom, aby porozuměli praktickému významu kritérií kvality, svým rolím v poskytování kvalitní sociální služby a možnostem, jak kvalitu svojí prací v týmu a v organizaci zvyšovat.
Ač se audit kvality obvykle zabývá jen vzorky dokumentace, dílčími informacemi od pracovníků a klientů a analyzováním dostupné pozorované praxe, tak právě kombinace zdrojů informací zvyšuje pravděpodobnost objektivity konečného hodnocení služby a vhodnost formulovaných doporučení pro zvýšení kvality a efektivity poskytované služby.
Metody kontroly, hodnocení a podpory zvýšení kvality sociální služby, které používáme
Předem (nebo v místě poskytování služby)
- Analýza vnitřních pravidel před samotným auditem v místě poskytování služby
- Analýza dokumentace poskytování služby klientům služby (jednání se zájemci, smlouva, individuální plánování, záznamy a hodnocení poskytování sociální služby)
- Analýza navazujících dokumentů (evidence zájemců o službu, rozhodnutí o omezené svéprávnosti, plány rizik apod.)
V místě poskytování sociální služby
- Rozhovory s managementem služby a pracovníky služby (zjišťování informací o poskytování a řízení služby)
- Poskytnutí zpětné vazby k uvedenému z hlediska kritérií auditu – kritérií kvality poskytování sociální služby)
- Rozhovory s vybranými klienty služby
- Pozorování spolupráce s klienty a prostor pro poskytování služby
- Pozorování bytí klienta ve službě (aktivity, prožívání, reakce, možnosti apod.)
- Analýza dalších dokumentů (např. požadovaných v povinnostech poskytovatelů a SQSS)
Následně
- Sestavení závěrečné auditní zprávy - popis a zhodnocení naplňování daných kritérií, např. v oblastech:
:: povinností při poskytování služby
:: povinné dokumentace
:: způsoby kontroly a hodnocení služby pro zvyšování kvality poskytování sociální služby
:: management řízení poskytování služby a zavádění změn apod. (dle předem sjednaného účelu auditu) - Konzultace s managementem a pracovníky služby k realizaci konkrétních kroků v rámci zvyšování kvality poskytované služby dle doporučení vzešlých z auditu
- Vzdělávací aktivity (akreditované i neakreditované) zaměřené na dovednosti a postoje nutné pro zavedení změn dle doporučení vzešlých z auditu
- Supervize (skupinové, individuální) pro podporu pracovníků přímé péče, sociálních pracovníků nebo managementu v přístupu ke klientům i k sobě a své pozici ve službě v souladu s doporučeními vzešlými z auditu