Jednání poskytovatele se zájemci o sociální službu vč. uzavírání smlouvy

06.12.2024

Kroky a informace, které jsou podstatné při jednání poskytovatele se zájemci o sociální službu vč. uzavírání smlouvy - trochu schematicky, trochu procesně.

Autor: Mgr. Tomáš Ergens, DiS.
(konzultant, lektor, auditor a supervizor v sociálních službách)

Opakovaně na konzultacích v sociálních službách (SSL) různého druhu vyvstává potřeba zrekapitulovat kroky a informace, které jsou podstatné při jednání poskytovatele se zájemci o sociální službu vč. uzavírání smlouvy.

Ať už nás k tomu s pracovníky SSL vede potřeba sladit si pojmy, nebo ověřit si vzájemné porozumění, doplnit někomu ucelený pohled, pojmenovat vhodné pořadí kroků v procesu apod.

Základ procesu jednání se zájemcem o sociální službu

Sice to nejde úplně zobecnit, a některé detaily se do stručnějšího schématu nevejdou, ale připravili jsme pro vás grafiku (ve dvou barevných verzích), ve které je obsažený základ jednání tak, aby na to navazovaly plynule další procesy jako je:

  • individuální plánování průběhu poskytování SSL (které začíná již během jednání se zájemci),
  • uplatňování vlastní vůle klienta,
  • plánování času pracovníků věnovat se pomoci při naplňování potřeb klientů,
  • hodnocení průběhu poskytování služby klientovi, tj. zda dosavadní pomoc odpovídala plánu, ale i jestli budoucí podpora má být jiná dle aktuálních schopností a možností klienta,
  • a další.

Proč je to podstatné?

Příklady z praxe, které ukazují, že je nutné věnovat dostatečnou péči jednání se zájemci i projednávání smlouvy jsou například tyto:

NZDM - pracovníci si stěžovali, že klienti do klubu chodí akorát na fotbálek a pokecat s kamarády na sedačce, namísto řešení svých životních obtíží s pracovníky - v konzultacích jsme rozklíčovali, že to bylo docela logické, protože v rámci jednání se zájemci jim dávali na výběr, co chtějí z nabízených "služeb" využít a fotbálek a sedačka tam byly taky

  • závěr / doporučení: nenabízet hned činnosti SSL, ale zajímat se o nepříznivou sociální situaci, nabízet podporu konkrétně pro pomoc v tom co je to nepříznivé

SASRD - pracovníci měli vhodnou potřebu klienty víc vtáhnout do aktivního přístupu ke spolupráci s nimi na zlepšení situace a přístupu k výchově v rodině - v konzultacích se ukázalo, že do začátku i podoby spolupráce v nevhodné míře vstupuje kontrakt mezi SSL a OSPOD, který klienta do služby "posílá", a definuje, co v rodině má být jinak

  • závěr / doporučení: co je mezi klientem SSL a OSPOD je jejich vztah, co bude mezi poskytovateli SSL a klienty je jejich vztah a kontrakt, ve které je důležité, co chtějí a potřebují klienti, jak v tom může pomoci legitimně SSL, s uvědoměním všech důsledků jejich rozhodnutí (vč. odmítání požadavků OSPOD)

DOZP - v rámci auditu jsme nabyli přesvědčení, že někteří klienti mají víc potenciálu rozvíjet svoji samostatnost, než je jim ze strany pracovníků SSL umožňováno a než je nacvičováno, např. hospodaření s financemi do výše určené soudem, péče o své osobní prádlo, nakupování v obchodu apod., a to i přesto, že v cílech služby a cílech spolupráce byla podpora samostatnosti v maximální možné míře

  • závěr / doporučení: než někdo udělá závěr, že klient něco nezvládne, tak je potřeba to zjistit, tj. s podporou se pokusit, udělat klidně chybu, trénovat dovednost, vyhodnocovat ne/zvládání nebo pokroky při více opakováních, nenechat vyhodnocený stav v dokumentaci a přístupu "trčet" roky, ale znovu se pokusit rozvinout stejnou nebo jinou dovednost při vhodné příležitosti

Příkladů by se našlo víc.

Co s tím?

Vhodný přístup v duchu výše uvedených doporučení je náročný. Ale to je ta kvalitní a profesionální sociální služba, která jde cílevědomě za účelem sociálních služeb a může dosahovat skutečné efektivity.

Podporovat takové přístupy je úkol nejen pracovníků přímé péče, ale i sociálních pracovníků, metodiků, vedoucích (záleží na rozdělení odpovědností a pravomocí v týmu SSL), a taky inspektorů, kontrolorů, auditorů a dalších.


Dvě barevné verze grafiky mohou posloužit jako připomínka, doplněk vnitřních pravidel, pomůcka na nástěnku sociálního pracovníka, podpora pro porozumění manažerů, proč nelze tyto procesy provádět rychle, obrázek do rámečku na zeď ;-) apod. 

👉 Pomůžeme Vám prozkoumat a vyhodnotit vhodnost nastavení procesů a způsobů poskytování služby z hlediska naplňování těchto kroků. Případně společně navrhneme a zavedeme změny, když to bude vhodné.

Pracujeme formou různých konzultací (metodických, manažerských), auditů, ale i workshopů, kurzů, supervize i koučování.
Pro různé situace a změny je vhodná jiná skladba spolupráce.

➡️ ozvěte se, popište Vaše potřeby, navrhneme spolupráci